A háttér: Mi a helyzet a Közel-Keleten?
Az Egyesült Államok 2003-tól tartó iraki katonai szerepvállalása teljes kudarcnak tekinthető. Ebben a tekintetben talán csak a Bush adminisztráció legelkötelezettebb hívei mernének ellentmondani a világ közvéleményének. Ezekben a napokban már-már megvalósult álomnak lehetünk tanúi, amikor is a világ összes nagyhatalma közösen kíván szerepet vállalni az amerikaiak utáni nagy takarításban.
Persze a motivációk egyetlen szereplő részéről sem teljesen önzetlenek, de ebbe most ne mennyünk bele. A lényeg, hogy ez a helyzet kialakult és ez pozitív, mert mutatja, hogy megszülettek azok a diplomáciai háttéralkuk amelyekért eddig zsarolták egymást a felek, így végre továbbgördülhet a történelem kereke, remélhetőleg minimális áldozatok árán - mert a világ legtöbb vezetői székében összességében mentálisan egészséges felnőtt emberek ülnek, akik kisebb kitérőket bevállalva ugyan, de törekszenek a közjóra, mert nincs rá okuk, hogy ne így tegyenek.
És itt merül fel, hogy mi is az, ami összehozta őket: egy entitás, amely nem a játékszabályok szerint játszik, a vezetői nem egészséges felnőtt ember módjára hoznak döntéseket. Mert tény, hogy a törökök azért lőtték le az orosz gépet, hogy megmutassák, ők nagyfiúk és a többiek ne merészeljék őket beáldozni a sakk táblán, de összességében kiengesztelhetőek. Az, hogy Erdogan motivációjának rasszista vonatkozása is van, baljós, de még mindig sokkal könnyebb túllendülni rajta mint az Iszlám Állam vezérelvein - mármint a kurdok elleni támadásokat értem ezalatt. Erdogan kiengesztelhető, ha biztosítják róla, hogy a törökországi kurdok viszonylag visszafogott elnyomását továbbra sem fogja szankcionálni a nemzetközi közösség és ezen a ponton ez jó - Erdogan nem akarja kiirtani őket, csak Kurdisztán küszöbön álló létrejöttét akarja hátráltatni - ez az ISIS megverése után szinte elkerülhetetlen lesz.
Az ISIS-szel viszont nem lehet tárgyalni. Persze felmerül a kérdés, hogy az ártatlanokat NATO munícióval bombázó Szaúd-Arábia vagy a környék többi nyíltan rabszolgatartó állama miben jobb az ISIS-nél, hiszen nyílt titok, hogy különböző csatornákon keresztül ők tartják el ezeket a terroristákat. De a háborús bűnök, nemzetközi jog elleni vétségek mindennaposak a térség minden majd minden más államában is, akkor hát mi a különbség? Talán csak annyi, hogy az ISIS potenciálja ismeretlen. Ezek az államokká nyilvánított terroristák - félreértés ne essék, tisztában vagyok vele, hogy a térség államai közel sem azonos szinten sértik a nemzetközi jogokat, de pl Szaúd-Arábia esetében nem finomkodnék - nemzetközi háttéralkuk által igazgatott keretek között operálnak: lényegében mindenki mindenki fejéhez fegyvert szegez. Na de az ISIS-szel új alkukat kéne kötni, ami felborítaná a rendet és a konszolidáció sokáig tarthatna, úgyhogy a nagyhatalmak inkább megegyeztek egymás között és most rendezik a helyzetet.
Perspektíva: Mit érez ebből Magyarország?
Magyarország szempontjából a menekült áradat és az ebből adódó belpolitikai következmények közel sem a legfontosabbak, de ez az egyetlen olyan kérdés, ahol a magyar kormánynak legalább lapot osztottak és ezért le is csapott a lehetőségre.
A fontosabb aspektusok között szerepel Törökország - a kormány egyik új gazdasági szövetségese - leendő EU-s tagságának megingása is, de ennél sokkal alapvetőbb, hogy milyen gázalku születik: hogy Oroszország dominanciája fennmaradhat-e vagy Törökországon keresztül jöhet-e majd az Iráni gáz és hogy ennek az alkunak a részeként Oroszország beáldozza-e Paks 2-t és a teljes magyar együttműködést - a gond az hogy csak ez utóbbi a GDP 10%-át elérő tétel, a gázvita balul elsülése viszont a teljes magyar gazdaságot sodorná veszélybe, amin belül a rezsicsökkentésen és alulfizetett munkaerőn alapuló új gazdasági modell összeomlása csak egy nüansz lenne. Persze jól is elsülhet a dolog: az orosz embargó feloldása óriási élénkülést hozhat a nyugaton versenyképes terméket csak korlátozottan előállítani képes gazdaság számára. De ezekbe a kérdésekbe Orbán Viktornak nincs beleszólása és ne legyenek illúzióink, egy nála szintekkel nagyobb befolyással rendelkező Soros György kaliberű embernek is csak alig-alig.
A további, a menekültkérdést messze maghaladó jelentőségű kérdések között ott van még persze az olajár, a Közel-Kelet hosszútávú hatással bíró egyensúly változása és az ebből fakadó terror potenciál, a nagyhatalma kapcsolatának hosszútávú változása, hogy az alkukban milyen szerep jut az TTIP-nek, az euró árfolyamra gyakorolt hatások stb.
Menekült kérdés: kicsi is, savanyú is, de a miénk
Tehát marad a menekültválság mint az egyetlen terület, amelybe magyar ember komolyabban beleszólhat. A legfontosabb kérdés először is tehát, hogy mekkora volumenű kérdésről is van szó pontosan. Nos a magyar kormány által az amerikai Republikánus Párt-tól kölcsönzött gazdasági bevándorló kategóriába definíció hiányában 7 milliárd - X fő tartozik. Elméletileg vannak ugyan olyan magukat liberálisként definiálók, akik szerint minden letelepülni vágyót be kéne fogadni nem csak a mostani válság alatt, hanem általánosan, de ezeket a hangokat nem venném túl komolyan. A teljesen nyílt határok többszörösére növelnék az érkezők számát, amekkora tömeget az EU nem lenne képes befogadni és integrálni, a következmények megjósolhatatlanok, de nem is érdemes velük számolni, mert még komolyabb problémát az jelentene, hogy a bevándorlók a munkaképesebb, tájékozottabb rétegek közül kerülnének ki és az érkezésükkel tovább csökkenne a kibocsájtó államok potenciálja a felzárkózásra. Menekült kérdésben tehát a helyes út a már eddig is gyakorolt nemzetközi segélyezés, csupán a helyi elosztás kontrollján kéne javítani, valamint a korrupciót csökkenteni - ami viszont felveti a kolonizálás vádját, amit az ottani populisták hatalomszerzésre használnak ki, kontroll nélkül viszont ők fölözik le a hasznot.
Hogy a magyar ember fülének ismerősebben csengjen: Olyan ez, mint amikor az EU ezer milliárdokat küld Magyarországra, hogy körforgalmakat és egyéb infrastruktúrát építsünk, hogy például a logisztika fejlődésével növekedjen a produktivitás. Na de ehelyett egy kisváros Orbán Viktorja inkább fogja a pénzt és díszburkolatot épít a főtérre, ami megtérülni soha nem fog, de az embereknek tetszik, így újra rá fognak szavazni, a pénz másik felét meg a haverokkal eljátsszák Monte Carlo-ban. Na de ezért gondolna egyet az EU és azt mondaná, hogy márpedig akkor mi személyesen felügyeljük, hogy arra menjen a pénz, amire adjuk: erre a nagy Orbán Viktor vagy a Vona Gábor - amelyik éppen gyorsabb máris kiáltaná, hogy ő megvédi a magyar népet a csúnya gonosz idegen EU-tól aki be akar itt avatkozni.
Végső soron a különbség csak annyi, hogy a Közel-Kelet vagy Afrika Orbán Viktorjai még hadsereget is szerveznek az ellopott pénzekből és a - részben önös céllal is - segíteni próbáló külföldi kéz beavatkozása ellen.
Na de a konkrét menekültválság pár millió emberről szól, akiknek a nagy része bár ugyanúgy lehetősége volt rá, éveken keresztül nem próbált meg az EU-ba bevándorolni, mivel a valódi céljuk hazatérni, ami még hónapokig, ha nem évekig nem tűnik lehetségesnek és a török kormányzat az EU-s pénzekkel sem volt képes biztosítani számukra a megélhetést tovább álltak.
Amikor az EU nem vállalta fel a dublini egyezmény feloldását, Orbán Viktor jogosan háborodott fel, hiszen ez Magyarország számára vállalhatatlan terhet jelentett volna, hiszen a nagyobb államok jogilag bármikor Magyarországra terhelhették volna a menekültek tömegének jelentős hányadát, pusztán pénzügyi segítséget nyújtva, ami figyelembe véve a magyar kormányzat produktivitását a Törökországihoz hasonló helyzetet hozott volna létre, így az Orbán tanácsadói által kieszelt sakk lépés, nevezetesen a kerítés: jogos volt. Az pedig meddő vita lenne, hogy vajon a németek tényleg hagyták volna-e, hogy a dolog odáig fajuljon és így Viktorék lépése fölösleges áldozat volt az ország imázs szempontjából.
A bajosabb aspektus a politikai tőkeszerzésen kívül más célokat nem szolgáló nyílt populizmus. Ilyenek például a már említett "gazdasági bevándorló" ami a jelenleg helyzetbe kíván egy teljesen más problémát belekeverni azzal a céllal, hogy eltusolja a tényt: ezek a "migránsok" a halál elől menekülve hagyták el otthonaikat és a teljes kiszolgáltatottság miatt álltak tovább a megoldást ígérő államokba. A demagógiát teljes mélységükben reprezentáló plakátok és tettetett konzultációk viszont a már igazán gyomorforgató dolgok, mert ha az állam ilyen eszközökkel játszik, akkor az állampolgárok reakciója természetesen lesz embertelen. A gyerek rugdosás, ételt hajigáló rendőrök, a tényektől teljesen független terepen mozgó összeesküvés elméleteket gyártó és terjesztő funkcionális analfabéták mind természetes következmények. Amikor pedig a miniszterelnök maga is utalgatni kezd ilyen összeesküvés elméletekre, az akkor is borzasztóan ijesztő, ha tudjuk, hogy egy végtelenül opportunista ember és így szinte garantáltan nem gondolja komolyan amit mond, csak a populizmusra hajt.
Akkor most mire jók ezek a migránsok?
Hallani olyan véleményeket, sőt tanulmányokat, amelyek egyértelműen a migránsok pozitív hatását emelik ki. Ezek nem alaptalanok. A világtörténelemben sokszor megtörtént, hogy egy menekült hullám gazdasági növekedést idézett elő, ez egy teljesen normális folyamat olyan államokban, amelyek kellően rugalmas munkaerőpiaccal rendelkeznek ahhoz, hogy integrálják az érkezőket. Magyarország nem ilyen állam sajnos, mivel nem igazi szabad, a vállalkozó szellemet díjazó piacgazdaság, de nem is egy kiszámítható tervgazdaság, hanem valami olyasmi, ami többnyire mindkét rendszer rossz elemeit hordozza magában. A legtöbb munkahelyet multik hozzák létre, ami kapitalistának tűnik, de ezeket valójában többnyire az állam komoly összegekkel kompenzálja, brutális adókedvezményeken keresztül, vagyis az állam támogatása nélkül szinte lehetetlen versenyképesnek lenni és így rögtön meg is halt a piacgazdaság: nem éri meg vállalkozni, hát még a korrupció és nepotista alapon szerveződő dilettánsan működő adminisztrációs szervek miatt mennyire.
Nincs tehát rugalmasság és a közmunka bevezetése, az újra államosítások, büntető adók, 27%-os áfa, kiszámíthatatlan környezet stb miatt még kevésbé van. Az Fidesz által vizionált jövő magyar gazdaságába tehát valóban nincs lehetőség munkahelyeket teremteni, amelyeket a bevándorlók betölthetnének, így a tömeges integráció valóban lehetetlen. A helyzet bár nyugaton sokkal jobb, de azt fontos megérteni, hogy sosem lesz olyan jó, mint az e tekintetben évszázados tradíciókkal rendelkező Egyesült Államokban. Ott eleve több embert fogadnak be évente, mint amekkora ez a menekültáradat és folyamatosan hasznosítják azt, mivel az állam egyik elsődleges feladata, hogy ne törje le a vállalkozó szellemet - ami a bevándorlók elsődleges potenciálja, mivel a helyi munkaerő piacon a képzettségük általában nem kiemelten versenyképes.
Igen ám, de a kvóta rendszer nem beszél megoldhatatlan számokról, családegyesítéssel együtt is bőven kontrollált pár százas, ezres embercsoportról beszélünk, akit még a mi európai szocializmusunkban is bőven lehetne integrálni, mivel munkaképesek és tényszerűen nagyobb hajlandóságot is mutatnak a munkára mint a helyben születettek átlaga.
Na és akkor még nem is beszéltünk róla, hogy ezek muszlimok. Nos igen, sokan közülük még szélsőségesek is, ahogy a leszármazottaik is azok lehetnek, ahogy nyugaton is. De előbbieket nem állítja meg a kerítés illetve ha meg is állítaná, nem lenne jelentősége, van elég elmebeteg Európában, hogy terrorakciókat hajtson végre. Az egyetlen dolog amit tehetünk, hogy bízunk a titkosszolgálatok munkájában, amit viszont megbízható vezetők kezébe adunk, vagyis megerősítjük a demokratikus intézményeket, hogy az államnak ne lehessen lehetősége visszaélni az eszközökkel - vagyis pont az ellenkezőjét annak ami Magyarországon történik, ahol az állam szemérmetlenül visszaél minden elérhető eszközzel - pl megakadályozza a közvetlen demokrácia intézményének működését, meg ugye alkotmánybíróság, gerrymandering stb. - és hát ugye a TEK dilettantizmusa még egy újabb fejezet, ami sokkal nagyobb aggodalomra ad okot, mint akárhány migráns. Mert ugye ki is követte el az előző nagy terrorakciót Európában? Brejvik, aki bevallottan se nem bevándorló, se nem muzulmán, viszont szélsőséges. És akkor még arra is felhívnám a figyelmet, hogy a magyar parlamentben ma is ülnek olyan képviselők, akik nyíltan védelmeztek/védelmeznek terrorakciókat bizonyítottan szervező egyéneket. Budaházy és a Jobbik ugye. Na ez megint csak sokkal ijesztőbb, mint az összes bevándorló együttvéve, mert az ilyen elmebetegek csak látszólag válogatnak az áldozataik között, valójában bárkibe képesek belelátni, a gyűlöletük tárgyát.
Annyit kell csak megérteni, hogy a bevándorlók 99%-ban nem Brejvikek és Budaházy-k. A muzulmán vallás, mint minden monoteista vallás - hiszen az előbb említett kettő is egy ilyen vallás követői - magában hordozza a potenciált, hogy a gyűlölet katalizátoraként működjön, valamivel nagyobb mértékig, mint a nem monoteista vallások, de ebbe ne menjünk bele. A hangsúly a modern európai morálon van: ennek követése az, ami megakadályozza, hogy szélsőségessé váljanak emberek és ennek az erkölcsiségnek az elsajátításához nem kizáró ok a muzulmán vallás moderált gyakorlása, ahogy az európaiság, de még a fehér bőrszín sem jelent garanciát a meglétére, hiszen a magyar népesség jelentős hányada nyilvánvalóan nem rendelkezik ezzel. Na és ez a gond, nem az, hogy ki eszik disznót.